Az újoncoké volt a főszerep Sonomán
Az IndyCar versenynaptárában jelenleg három hetes szünet van, azonban ez korántsem jelenti azt, hogy a csapatok láblógatva élvezik a nyarat.
Augusztus 13-án ugyanis nyolc csapat részvételével újabb nyílt tesztet rendeztek a soron következő futam helyszínéül szolgáló Sonoma Raceway-en. A kaliforniai aszfaltcsíkon az Andretti Autosport, a Rahal Letterman Lanigan Racing, a Sarah Fisher Hartman Racing, az Ed Carpenter Racing, a Dale Coyne Racing, a Panther Racing, a Dragon Racing, valamint végül, de nem utolsó sorban az AJ Foyt Enterprises képviseltette magát. A finishez vészesen közeledve, alig négy versenyhétvégével – ebből egy duplaforduló – minden eddiginél fontosabb a plusz gyakorlási lehetőség, hiszen nem túlzás ha azt mondjuk, hogy az idei szezon talán minden idők legszorosabb, legkiegyenlítettebb csatáit hozta eddig, minek következtében ember legyen a talpán, aki biztosra meg merné tippelni a 2013-as bajnok kilétét.
Hivatalos köridőket ezúttal nem tettek közzé, a rajongók és a helyszínre kilátogató újságírók jelentős hányada azonban ezt nem is igazán bánta, hiszen bőven akadt más látnivaló. A legnagyobb várakozás kétségkívül a Dale Coyne Racing 18-as számú autójával pályára gördülő Ryo Hirakawa, valamint a Sarah Fisher Hartman Racing 97-es jelzésű gépének volánja mögött ülő Lucas Luhr szereplését kísérte. Bár a két versenyző között eddigi pályafutásukat elnézve ég és föld a különbség, kedden Sonomán azonban mindketten ugyanolyan izgalommal várták, hogy karrierjük során először terelgethessenek egy IndyCar autót. A 34 esztendős német már mindent elért, amiről a sportautózás terén egy pilóta álmodhat, csak győzelmeinek és bajnoki címeinek felsorolása több oldalt töltene meg, az amerikai open-wheel versenyzés topkategóriájában azonban tökéletes, nagybetűs újoncnak számít.
Bemutatkozása ALMS-beli csapatának, a Muscle Milk Racingnek köszönhetően valósulhatott meg, mely gárda a hírek szerint komolyan fontolgat egy esetleges IndyCar projektet. A jövő hétvégén esedékes sonomai hétvégén ennek egyik első lépcsőfokaként a Sarah Fisher Hartman Racing az MMR révén egy második autót is indít teljes szezonos versenygépe, a Josef Newgarden által vezetett 67-es számú mellett, méghozzá Luhr-ral a volán mögött.
Bár a német klasszis kis túlzással élő legendának számít a sportautózás világában, az gyorsan kiderült, hogy a nyitott karosszériás versenyzés egy gyökeresen más kategória
Luhr debütálására késő délután került sor, ennek megfelelően a német mindössze tíz kört teljesített, mialatt sikerült folyamatosan faragnia az idejéből, azonban leggyorsabb köre még így is csak 83.6-ra sikeredett – Newgarden 82.0-t futott ugyanezekkel a beállításokkal-, közel három másodperccel elmaradva a nap másik nulláról induló újoncával, a japán Hirakawával szemben.
A Honda és a Sunoco támogatását élvező 19 éves fiatalembernek annak ellenére sikerült 80.8-as legjobb kört összehoznia, hogy egyszer kis híján még az autót is összetörte, a frászt hozva ezzel a csapatfőnök Dale Coyne-ra. Persze az igazsághoz hozzátartozik, hogy Ryo japán F3-as bajnok, jelenleg pedig Ázsia talán legkeményebb formula autós bajnokságában, a Super Formulában tekergeti a kormányt, szemben Luhr-ral, aki utoljára 1998-ban, a német F3-ban ült ezt megelőzően open-wheel versenygépben. Nem a germánt akarom védeni, sőt, de 1.6-al lemaradva Newgarden legjobb idejétől, melyet az amerikai Luhr beállításaival futott, nem is annyira tragikus. Mindenesetre a következő teszten, augusztus 21-én már teljes egészében övé lesz az autó, meglátjuk, hogyan fejlődik tovább a nap végére.
A japán tini meggyőző tempója ellenére sem lehet biztos abban, hogy idén már élesben is bemutatkozhat az IndyCarban, hiszen a tesztet megelőzően maga Coyne nyilatkozott úgy, hogy erre gyakorlatilag nulla esély van. Persze az ő szavait a tekintetben, hogy kit és mikor ültet be az autójába, nem lehet készpénznek venni, hiszen a szakember köztudomásúlag arról híres, hogy az utolsó utáni pillanatig húzza versenyzői bejelentését. Egy biztos, a 18-as számú Dale Coyne Racing autó pilótája jelenleg még nincs megnevezve, Ryo számára pedig augusztus utolsó hétvégéje szabad, miután a Super Formulában ekkor nem rendeznek versenyt. Bármi megtörténhet.
A két újonc mellett torontói balesetét követően először ült IndyCar gépbe az ausztrál Ryan Briscoe. A Panther Racing színeiben idei ötödik futamára készülő pilóta számára a legfontosabb az volt, hogy megtapasztalja, mennyire bírja sérült csuklója az autó vezetésével járó megterhelést. Bár a 2012-es sonomai győztes számos alkalommal elhagyta a pályát, melyet sokan a pitben egyértelműen az operációt követően még mindig fennálló fájdalmai számlájára írtak, maga Briscoe azonban elégedett volt a teljesítményével – lehetett is, hiszen a harmadik legjobb idővel zárt a nap végén – és optimizmussal teli várja a jövő heti futamot, mely előtt azonban még vár rá egy sportautó teszt, méghozzá ezen a hétvégén, a COTA-n.
A nem hivatalos időeredmények szerint a legjobb időt a 2012-es bajnok Ryan Hunter-Reay autózta 78.8-al, míg a második helyen csapattársa, James Hinchcliffe végzett 79.3-al, harmadikként pedig a már említett Ryan Briscoe zárt 79.6-al, holtversenyben Marco Andrettivel.
INDYCAR TESZT, SONOMA – NEM HIVATALOS EREDMÉNYEK | |||
HELY | VERSENYZŐ | CSAPAT | IDŐ |
1. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | 78.8 |
2. | James Hinchcliffe | Andretti Autosport | 79.3 |
3. | Ryan Briscoe | Panther Racing | 79.6 |
4. | Marco Andretti | Andretti Autosport | 79.6 |
5. | EJ Viso | Andretti Autosport | 79.7 |
6. | Sebastien Bourdais | Dragon Racing | 79.7 |
7. | Sebastian Saavedra | Dragon Racing | 79.7 |
8. | Takuma Sato | AJ Foyt Enterprises | 79.8 |
9. | Justin Wilson | Dale Coyne Racing | 80.0 |
10. | James Jakes | RLL Racing | 80.1 |
11. | Graham Rahal | RLL Racing | 80.3 |
12. | Josef Newgarden | Sarah Fisher Hartman Racing | 80.4 |
13. | Ryo Hirakawa | Dale Coyne Racing | 80.8 |
14. | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | 81.1 |
15. | Lucas Luhr | Sarah Fisher Hartman Racing | 83.6 |
képek: tumblr
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough