Jól vizsgáztak az újoncok Mid-Ohion
A jól megérdemelt kéthetes pihenőt követően szerdán ismét összegyűlt az IndyCar mezőnye, méghozzá a hétvégi versenynek otthont adó Mid-Ohio Sports Car Course-ön, egy kollektív teszt erejéig.
Az egynapos eseményen a megszokott szereplőkön kívül két újonc pilóta is kiemelt figyelmet kapott James Davison és Luca Filippi személyében. A 26 éves ausztrál versenyző nem először ülhetett IndyCar autóba, hiszen 2011-ben Palm Beach-en az Andretti Autosport jóvoltából már tesztelhette a széria korábbi gépét, míg idén júniusban már a Dale Coyne Racing DW12-esének kormányát tekergethette a lexingtoni aszfaltcsíkon, mely teszt olyan jól sikerült, hogy a csapat úgy döntött, további lehetőséget biztosít számára. Filippinek azonban most nyílt először alkalma arra, hogy beülhessen egy IndyCar autó volánja mögé, melynek oka, hogy a Barracuda Racing a szezon eddigi részében nyújtott kiábrándító teljesítménye okán szakítani kíván teljes szezonos pilótájával, a kanadai Alex Taglinaival a megüresedő helyre pedig a 2011-es GP2 második helyezett lett az egyik legnagyobb esélyes. A 27 éves olasz 2012-ben már karnyújtásnyi közelségbe került a szériával, miután sokáig úgy tűnt, hogy az Indianapolis 500-on ő vezetheti a Rahal Letterman Lanigan Racing versenygépét, mely azonban szponzorációs okok miatt meghiúsult, így a csapat inkább a mexikói Michel Jourdain Jr.-nak szavazott bizalmat.
Szerda reggel esős, hűvös körülmények fogadták a Mid-Ohio-ra látogató mezőnyt, minek következtében a munka is kissé nyögvenyelősen akart beindulni. Az első pályára gördülő az Andretti Autosport bajnokának, Ryan Hunter-Reay-nek 11-es számú autója volt, mely szinte azonnal el is hozta a nap első piros zászlóját, miután a 11-es kanyarban nemes egyszerűséggel megállt a pályán. Délelőttre ennyi elég is volt az izgalmakból, mert bár az esőfelhők kezdtek elvonulni, ebédidőig mindössze hat pilóta neve mellett szerepelt mért kör.
Délutánra azonban felpörögtek az események és a teszt hátralévő részében elég szép forgalom uralkodott a pályán. Az izgalmakból azonban a szezon eddigi részének egyik legpechesebb versenyzője, Graham Rahal ideje korán kiiktatódott, miután a 15-ös számú RLL autó számára üzemagyag problémák miatt három megtett kör után véget ért a nap.
A nap legjobb, 1:05:6358-as idejét Ryan Hunter-Reay érte el, mögötte tizenöt századnyi lemaradással Simon Pagenaud zárt a Schmidt Hamilton Motorsports színeiben, míg a képzeletbeli dobogó harmadik helyét a Team Penske 12-es számú autója szerezte meg Will Powerrel a volán mögött. A legjobb ötbe sikerült még beverekednie magát a Dragon Racingnél történt személyi változásokat követően megtáltosodni látszó Sebastien Bourdais, valamint Roger Penske legnagyobb örömére csapata másik pilótája, a háromszoros Indianapolis 500 győztes Helio Castroneves, aki egyébként saját bevallása szerint mindent egy lapra feltéve idén végre szeretné megszerezni pályafutása első IndyCar bajnoki címét. A Poconón, valamint a torontói duplafordulón zsinórban három győzelmet szerző Scott Dixon a hatodik helyen végzett, ezzel ismételten ő lett a Chip Ganassi Racing legjobbja, miután Charlie Kimball a tizedik, Dario Franchitti pedig csak a huszonkettedik legjobb időt autózta.
Hunter-Reay elsősége mellett az Andretti Autosport még további két pilótájával képviseltette magát a legjobb tíz között, miután James Hinchcliffe a hetedik, Marco Andretti pedig a kilencedik pozícióban fejezte be a napot.
A teszt során a csapatoknak a személyre szabott projekjtjeik mellett lehetőségük nyílt arra, hogy kipróbálják a Dallara által kifejlesztett vadonatúj, alumínium kormánykart, melytől azt remélik, hogy minimálisra mérsékli az ütközések következtében bekövetkező kézsérülések kockázatát, miután visszatérő problémaként szerepel, hogy ha a versenyző nem tudja időben elengedni a kormányt, akkor annak komoly következményei lehetnek. A legutóbbi ilyen eset a torontói duplafordulós hétvégén történt, melynek első futamán a Panther Racing gépét vezető Ryan Briscoe-nak sikerült olyan szerencsétlenül eltörnie a jobb csuklóját, hogy operációra, ebből adódóan pedig több hetes kihagyásra szorult.
A Mid-Ohioi teszt második része sem múlt el piros zászlós periódusok nélkül, de szerencsére komolyabb incidens nem borzolta a kedélyeket. Az ideiglenes megszakításokat kicsúszások és kisebb műszaki problémák okozták, egyedül a Sarah Fisher Hartman Racinges Josef Newgarden törte meg kissé a 67-es számú gépet, de az amerikai versenyző szerencsére karcolás nélkül megúszta a kalandot.
Végezetül pedig, ha már az elején annyira be lettek harangozva, emlékezzünk meg a széria két újoncának szerepléséről. Luca Filippi a tizennyolcadik helyen végzett élete első tesztjén, 1:06:7579-es idejével alig több, mint egy tizeddel maradt el a tesztet megnyerő Hunter-Reay-től. Időeremdényén folyamatosan javítva a nap végére sikerült kiegyensúlyozott, konstans köröket futnia, meggyőzve mindenkit arról, hogy van keresnivalója a széria mezőnyében.
„A Barracuda Racing nagyot kockáztatott azzal, hogy újoncként engedte nekem vezetni az autót” – nyilatkozta a fiatal olasz arra utalva, hogy alig két nappal később már a Honda Indy 200 első edzésén van jelenése a csapatnak. „Nagyon hálás vagyok a lehetőségért, a legjobbat próbáltam kihozni magamból. Nagyon izgatott vagyok, ez olyasmi volt, amiről mindig álmodtam.”
A Dale Coyne Racing színeiben a hétvégén debütáló James Davison szintén el volt ragadtatva. Az ausztrál pilóta harminchat kört tett meg a 18-as számú autóval, legjobb köre pedig végül a huszonegyedik helyre volt elég.
„Ezért a napért dolgoztam egész életemben és látni a nevemet az eredménylistán ezeknek a szupersztároknak a társaságában igazán felemelő érzés” – lelkendezett a 26 esztendős tehetség, aki 2008-ban és 2009-ben, az Indy Lights mezőnyében már két alkalommal is győzni tudott Mid-Ohio-n. „Limitált programot teljesítettem, de jó volt látni, hogy Justin Wilson milyen jól megy, sokat tanulhatunk az ő autója alapján.”
Davison a kevés köre ellenére nem aggódik, úgy érzi, hogy pénteki és szombati edzések alkalmával kellő tapasztalatot tud szerezni ahhoz, hogy tisztességgel helyt tudjon állni a kvalifikáción, majd természetesen a versenyen is.
A kollektív teszt során a mezőny összesen 1149 kört tett meg, időeredmények tekintetében pedig az első tizenöt helyezett végzett egy másodpercen belül a nap leggyorsabb köréhez viszonyítva.
A 90 körös Honda Indy 200 magyar idő szerint vasárnap este 21:00-kor veszi kezdetét.
képek: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough