Allmendinger: „Volt olyan időszak, amikor élni sem akartam tovább”
Az előttünk álló hétvégén, hat zsinórban lefutott versenyt követően egy kis pihenő vár az IndyCar mezőnyére, azonban ez nem jelenti azt, hogy néma csend telepedik a szériára.
Rövidhírek, érdekességek következnek.
– Sikeres teszten van túl az ausztrál James Davison. A 26 éves versenyző a Dale Coyne Racing jóvoltából próbálhatta ki magát egy DW12-es volánja mögött ezen a héten kedden, Mid-Ohion. A 2009-es Indy Lights bajnokság második helyezettje a csapat teljes szezonos pilótájának, Justin Wilsonnak társaságában körözhetett a 2.25 mérföld hosszúságú, 13 kanyarból álló pályán.
„Örülök, hogy végre kaptam egy valódi esélyt arra, hogy megtudjam mire mennék egy ilyen autó volánja mögött. Nagyszerű érzés volt itt lenni újoncként, különösen egy olyan csapattárs mellett, mint Justin Wilson, aki nagyon sokat segített a pályán és azon kívül is.”
Davison nem először vezethetett IndyCar autót, hiszen 2011-ben, Palm Beachen az Andretti Autosport jóvoltából már pályára gördülhetett a széria korábbi versenygépével. Az pedig, hogy a tesztnek lesz-e folytatása, hamarosan kiderül.
– Rohamtempóban növekszik a Global Rallycross népszerűsége, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy a világ motorsportjának számtalan nagy neve érdeklődik a bajnokság iránt. A buliból természetesen az IndyCar sem maradhat ki. A szériából az Indianapolis 500-at követően anyagi okok miatt távozó Dreyer & Reinbold Racing közelgő rallycrossos debütálásáról már ezen a blogon is szó esett, most pedig egy újabb ismerős arc közelgő bemutatkozásáról is meg kell emlékezni. Június 30-án ugyanis az American Le Mans Series-ben tevékenykedő, hétszeres Indianapolis 500 résztvevő Townsend Bell is autóba pattan az X-Games müncheni állomásán, méghozzá a 7-es számú Royal Purple Ford Fiesta volánja mögött. A németországi forduló a bajnokság második állomásaként kerül megrendezésre. Az első verseny a 2011-es Indy 500-on csúfosan elbukó egykori Forma-1-es, manapság NASCAR pilótaként funkcionáló Scott Speed győzelmével zárult.
– Az ESPN csatorna 2013-ban is megrendezi rangos díjátódját, az ESPY Awardsot, melyen harmincöt kategóriában díjazzák a legkiemelkedőbb sportolókat, csapatokat. A legjobb autóversenyzőnek járó megtisztelő címért négy pilóta száll csatába, név szerint: Ryan Hunter-Reay, Tony Kanaan, Brad Keselowski és Sebastian Vettel. Voksodat itt adhatod le kedvenceidre.
A 2012-es ESPY-on Tony Stewartot szavazták meg az év autóversenyzőjének. A kétszeres NASCAR Cup bajnok olyan neveket utasított maga mögé, mint Dario Franchitti, Sebastian Vettel és az NHRA ász Del Worsham.
– A USA Today-nek beszélt először AJ Allmendinger arról, hogy hogyan élte meg a drogbotrányát és az ezzel kapcsolatos meghurcoltatást. Az amerikai versenyző tavaly nyáron, a daytonai Coca-Cola 400 hétvégéjén akadt fenn a NASCAR doppingtesztjén, majd néhány héttel később a B-próbája is pozitív eredménnyel zárult. A széria természetesen azonnal felfüggesztette az indulási jogát, majd augusztus elején munkaadója, a Penske Racing is megköszönte addigi munkáját. Allmendinger végig együttműködő volt, részt vett a Road to Recovery programban, azonban sokáig még ennek ellenére is úgy tűnt, hogy vége a pályafutásának. Végül kilátástalan helyzetében pozitív változás állt be: október 13-án ismét pályára gördülhetett a NASCAR legmagasabb osztályában a Phoenix Racing jóvoltából, akikkel ezen kívül még három versenyt teljesített. Ezt követően újabb, nem várt fordulat következett, miután idén februárban egykori főnöke, Roger Penske ismét felvette korábban kirúgott pilótájával a kapcsolatot és tesztlehetőséget kínált neki IndyCar csapatánál. A teszt végül olyan jól sikerült, hogy AJ a szezon eddigi tíz futamából haton kapott lehetőséget, beleértve az Indianapolis 500-at, majd Penske NASCAR gárdájába is visszafogadta a Nationwide sorozat Road Americán rendezett futamának erejéig, melyen a bizalmat Allmendinger rajt-cél győzelemmel hálálta meg.
„Istenem, borzasztó volt” – emlékezett vissza AJ kendőzetlen őszinteséggel. „Volt olyan időszak, amikor már élni sem akartam tovább, brutális érzés volt. Furcsa, ahogyan a dolgok működnek. Tavaly teljes szezonos szerződésem volt, nagyszerű szponzorokkal Roger Penske csapatánál. Idén viszont minden egyes hétvégére úgy kell apránként összeraknom a dolgokat, mindenért meg kell harcolnom.”
Allmendinger a megpróbáltatásokat igyekszik a maga javára fordítani és úgy érzi, az élettől kapott kemény leckét egy életre megtanulta.
„Jobb ember lettem. Tudom, furcsán hangzik, de nem mennék vissza az időben, hogy megváltoztassam a történteket.”
A 32 éves pilóta nem csak a fizikális, de mentális egészségére is sokkal jobban ügyel a nehéz időszak óta.
„Keményen dolgozom, nem csak a versenypályán, de önmagamon is, hogy minél jobb legyek és készen álljak, ha bármilyen lehetőség kopogtat. A legjobb tudásom szerint szeretnék helytállni.”
– Még egy kis Allmendinger: Roger Penske továbbra sem döntött arról, hogy AJ kap-e újabb lehetőséget az idei szezonban IndyCar csapatánál. Hasonló cipőben jár az a Carlos Munoz is, aki élete első Indianapolis 500-án (ami egyben első főkategóriás futama is volt) a második helyen ért célba az Andretti Autosport autójával. Michael Andretti korábban tett olyan megjegyzést, hogy a fiatal kolumbiai a későbbiek során esetleg rajthoz gördülhet csapatának színeiben, azonban erre a dolgok jelenlegi állása szerint maximum a szezonzáró fontanai viadalon kerülhet sor.
– Ryan Briscoe vezeti a Panther Racing 4-es számú autóját a soron következő Pocono 400-on.
– Egyes pletykák szerint a Chicagoland Speedway nagyon szeretne visszakerülni az IndyCar menetrendjébe. Bár ez a spekuláció jelenleg eléggé ingoványos talajon áll, azért már most érdemes elgondolkodni a 2014-es szezon naptárával kapcsolatban. Néhány nappal ezelőtt Road Americával kapcsolatban érkeztek kecsegtető hírek, miszerint Mark Miles már tárgyal is a pálya elnökével a jövő évet illetően, ugyanakkor arról sem szabad megfeledkezni, hogy az Iowa Speedway jövője továbbra is kétséges. Bár mindenki – a széria és az érintett pálya részéről – kézzel-lábbal tiltakozik a pletykák ellen és állítják, hogy hulla biztos helyük van a jövőben is, azonban a vészjósló hangok továbbra sem akarnak csitulni. És mint tudjuk, nem zörög a haraszt…
– És végül, hogy ma se maradjunk Turbo nélkül:
képek: IndyCar, Fox Sports, ESPN
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough