Castroneves a pole-ban, de mégsem

Az Iowa Corn Indy 250 kvalifikációs futamain történtek tökéletesen megadták az alaphangot a ma este esedékes versenyre.
Volt ugyanis itt minden, mi szem-szájnak ingere: dráma, baleset, meglepetés, öröm és könnyek, csalódott – ámbár visszafogott – anyázások.
A heat futamok beosztását eldöntő, egykörös időmérő eseményeiről ezen blog keretein belül már korábban szó esett, aki viszont lemaradt volna róla annak dióhéjban annyit, hogy a pilótáknak egy darab mért kör állt rendelkezésükre arra, hogy eldöntsék, ki és melyik szegmensben folytathatja tovább a kvalifikációt.
Az egykörös időmérő első hat helyezettje egy kis időre hátradőlhetett, hiszen ők már biztos résztvevői voltak a rajtelsőséget eldöntő harmadik kvalifikációs futamnak, míg a többiekre még várt egy második kör két heat verseny formájában, melyeknek első két helyezettje csatlakozhatott a már említett hatoshoz és harcba szállhatott a pole-pozícióért.
De ne szaladjunk ennyire előre. Az egykörös szegmens végeredménye alapján Helio Castroneves (Team Penske), Marco Andretti (Andretti Autosport), Will Power (Team Penske), Tony Kanaan (KV Racing), James Hinchcliffe (Andretti Autosport), valamint Oriol Servia (Panther Racing) automatikusan továbbjutott a heat 3-ba, a hetedik helytől lefelé végzettek viszont elkezdhettek készülődni az előfutamokra.
A heat 1-ben az egykörös kvalifikáció páros helyein végzett pilóták feszülhettek egymásnak, név szerint Scott Dixon (Ganassi), Takuma Sato (Foyt), Josef Newgarden (SFHR), Alex Tagliani (Barracuda), Sebastien Bourdais (Dragon) Sebastian Saavedra (Dragon), Dario Franchitti (Ganassi), Ryan Hunter-Reay (Andretti) és Ana Beatriz (Coyne).
Aki hébe-hóba néz Indy Lights versenyeket, az tudja, hogy tíz fő alatti mezőnnyel is lehet nagy show-t csinálni, erre pedig az IndyCar sem cáfolt rá. A mindössze kilenc fős első heat futam alatt ugyanis folyamatosan ment az ide-oda előzés, szinte senki nem érezhette magát biztonságban. Az ötven kört követően az élen nem történt változás, Scott Dixon és Takuma Sato jutott tovább a harmadik kvalifikációs futamba, bár a japán pilóta örömét némiképp beárnyékolta, hogy motorcsere miatt tízhelyes rajtbüntetés elé néz.
A harmadik helyet Alex Tagliani szerezte meg, aki ezért kapott is egy bajnoki pontot. A 2012-es iowai győztes Ryan Hunter-Reay a negyedik pozícióban zárt, ez pedig a tizennegyedik rajthelyet jelenti a széria aktuális bajnoka számára. Ötödikként Josef Newgardent intették le, a hatodik helyen pedig az egykörös időmérőt motorcsere miatt kihagyó – emiatt tízhelyes rajtbüntetéssel sújtott – Ana Beatriz zárt. A hetedik-nyolcadik helyeken a Dragon Racing párosa látta meg a kockás zászlót Saavedra – Bourdais sorrendben, az utolsó, kilencedik pozícióban pedig a négyszeres bajnok Dario Franchitti ért célba. A skót sztár érthető módon rendkívül frusztrált volt járgánya sebességét látva: „Borzasztó. Teljes mértékben bosszantó. Egyáltalán nem volt egyensúly az autóban. Mit ne mondjak, nem vagyok boldog. Azt hittem, hogy van egy félig-meddig tisztességes versenygépünk. Ez szégyen.”
Iowa Corn Indy 250 – Kvalifikáció – HEAT 1 VÉGEREDMÉNY
A heat 1-et követően nem sok idő maradt tovább boncolgatni az első forduló eseményeit, hiszen már készen állt a megmérettetésre a második kvalifikációs előfutam mezőnye, melyet az egykörös szegmens páratlan helyen végzett pilótái alkottak.
Az élről a hetedik legjobb időt autózó Ed Carpenter indulhatott saját csapatának színeiben, őt Tristan Vautier (Schmidt), Charlie Kimball (Ganassi), James Jakes (RLL), EJ Viso (Andretti), Simon Pagenaud (Schmidt), Graham Rahal (RLL), Justin Wilson (Coyne) és Simona de Silvestro (KV) követte.
Mihelyst megkapta a zöld zászló a mezőnyt, Pagenaud rakétaüzemmódba kapcsolt és rögtön az első körben három pozíciót javítva a harmadik helyre jött fel, majd a hatodik körben már tulajdon csapattársán, az újonc Tristan Vautier-n is áthámozva magát a második, egyben továbbjutó helyen kötött ki. A fiatalabb francia ekkorra már Graham Rahalt is megkapta a nyakába, aki rövid időn belül meg is előzte és ezzel feljött a harmadik, pontot érő pozícióba. Folyamatosan ment a harc a pályán, de az élen egyelőre nem történt változás, egészen a negyvenegyedik körig, amikor az ifjú Rahal átrágta magát Pagenaud-n, néhány perc múlva pedig a versenyt mindazidáig vezető Carpentert is letudva az élre állt. Két körrel a leintés előtt egy komolyabb baleset borzolta a kedélyeket, miután James Jakes a kettes kanyar falához csapta a Rahal Letterman Lanigan Racing 16-os számú autóját. Szerencsére a brit fiúnak a haja szála sem görbült, a futamot azonban sárga alatt fejezték be, így semmi nem veszélyeztette Graham Rahal győzelmét.
Az utóbbi időben konstansan szívó amerikai fiú mellett még honfitársa, Ed Carpenter számára folytatódott a nap, a többiek pedig mehettek zuhanyozni. A harmadik helyen végző Simon Pagenaud végül egy pontnak örülhetett. Negyedikként Justin Wilson zárt, őt Vautier, Kimball, Viso, Jakes és végül három kör hátrányban Simona de Silvestro követte. A KV Racing svájci pilótája megdöbbentően lassú tempót futott az egész időmérő során, melyet látva azon sem lepődtünk volna meg, ha véletlenül a tavalyi csiga Lotus motort szerelték volna be a 78-as számú gépbe. De Silvestro a tökutolsó helyet szerezte meg a kvalifikáción és csak annak köszönheti huszadik rajtpozícióját, hogy négy versenyző is tízhelyes büntetést kapott motorcsere miatt. A 24 éves versenyző gyenge performansza még rosszabb fényben tündököl, ha azt nézzük, hogy csapattársa, Tony Kanaan már az egykörös időmérőn a legjobb hatba kvalifikálta magát.
„Nagyon csalódott vagyok” – nyilatkozta a heat futamát követően Simona. „A csapat nagyon keményen dolgozik az autón, de a milwaukee-i második edzés óta folyamatosan csak harcolunk vele. Az ottani első edzésen még jó volt a gép, de azóta egyszerűen nem találunk vissza arra az útra, ahol lennünk kellene. Rendkívül frusztráló. Végrehajtunk néhány változtatást verseny előtt és reméljük, hogy jó autót tudunk összehozni a futamra. Nagyon szeretnénk egy jó show-t mutatni szponzorunknak ,a Nuclear Clear Air Energy-nek, melynek képviselői itt vannak a helyszínen, Iowában. Reméljük képesek leszünk erre.”
Iowa Corn Indy 250 – Kvalifikáció – HEAT 2 VÉGEREDMÉNY
Kialakult tehát a végső kvalifikációs futam mezőnye, melynek tétje a rajtelsőség.
A zöld zászlót követően Castroneves magabiztosan kapta el a rajtot és sikerült elsőként elhúznia, miközben a közvetlenül mögötte, másodikként induló Marco Andretti máris komoly harcokba keveredett, miután volt csapattársa, Tony Kanaan elképesztő tempóban közelített rá, majd a harmadik körben, nem cicózva meg is előzte. Marco ekkor sem lazíthatott, hogy néhány ‘f’-betűs szó kíséretében kiengedje a gőzt, ugyanis máris a nyakán loholt tulajdon csapattársa, James Hinchcliffe, akit szintén nem hatott meg a kollegiális tisztelet és gyorsan letudta a 25-ös számú autót. A tizedik körben továbbra is Castroneves állt az élen, mögötte Kanaan és Hinchcliffe haladt. Az események azonban még jobban felgyorsultak, ahogyan haladt előre az idő. Helio megtartotta az elsőségét, Kanaan autója azonban egyre alulkormányzottabbá vált és szépen lassan elkezdett visszaesni, végül pedig a nyolcadik helyen fejezte be a versenyt. Castroneves, ahogyan az sejthető volt az eddig látottak alapján, simán behúzta a pole-t, pontosabban papíron, ugyanis a mai futamon csak a tizenegyedik helyről startolhat motorcsere miatt. A csapatfőnök Roger Penske-nek azonban semmi oka szomorkodni, hiszen egyrészt az iowai kvalifikációval egy időben lezajlott Nationwide futamon, Road Americán a Penske csapat színeiben drogbotránya óta először NASCAR autót vezető AJ Allmendinger győzni tudott, másrészt pedig Castroneves büntetése ellenére is Penske autó rajtolhat az első helyről Iowában, miután a második pozícióban Will Power zárta a heat 3-at.
Piros betűs ünnepnap volt ez Roger Penske számára, az egészen biztos.
A harmadik-negyedik helyen az Andretti Autosport egyik fele, Hinchcliffe és Marco Andretti ért célba, őket Dixon, Carpenter, Sato, Kanaan, Rahal és Servia követte.
Iowa Corn Indy 250 – Kvalifikáció – HEAT 3 VÉGEREDMÉNY
Az iowai kvalifikációt az indycar.com-on élőben közvetítették, minek kapcsán meg kell említeni, hogy a közösségi oldalakat böngészve világosan kiderült, hogy még olyanok is követték az eseményeket, akik egyébként nem sok figyelmet tanúsítanak a széria iránt. El kellene gondolkodnia az IndyCar-nak, hogy legalább a gyakorlások és időmérők terén visszatérnének a néhány évvel ezelőtti szokásukhoz és élőben stream-elhetnék a versenyhétvégék eseményeit. Sokan érdeklődnek ugyanis a sorozat iránt, azonban rendkívül kevés emberhez jutnak el a történések, pláne, hogy az edzéseket egyáltalán nem, vagy alig közvetítik, míg a kvalifikációk gyakran csak felvételről kerülnek a televíziók képernyőjére, és akkor is csak az Egyesült Államokban. Márpedig rengeteg rajongó van az USA-n kívül is, akikre – hiába, hogy nem első számú piac – a nézettség és ismertség szempontjából figyelmet kellene szentelni. Kevesen veszik ugyanis a fáradtságot arra, hogy stream-ek után kutassanak és ha találnak is egyet, végig azon cidrizzenek, hogy vajon mikor lövik le az illegális közvetítést. A hivatalos weboldal viszont mindenki számára elérhető Japántól Torontóig, az ilyen ingyenes platformok pedig elsőrangú eszközei lehetnének a népszerűség növelésének.
Iowa Corn Indy 250 – Kvalifikáció – VÉGLEGES RAJTRÁCS, büntetésekkel
Rajthely | Versenyző | Csapat |
1. | Will Power | Team Penske |
2. | James Hinchcliffe | Andretti Autosport |
3. | Marco Andretti | Andretti Autosport |
4. | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing |
5. | Tony Kanaan | KV Racing |
6. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing |
7. | Oriol Servia | Panther Racing |
8. | Simon Pagenaud | Schmidt Hamilton Motorsports |
9. | Alex Tagliani | Barracuda Racing |
10. | Justin Wilson | Dale Coyne Racing |
11. | Helio Castroneves* | Team Penske |
12. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport |
13. | Tristan Vautier | Schmidt Paterson Motorsports |
14. | Charlie Kimball | Chip Ganassi Racing |
15. | Scott Dixon* | Chip Ganassi Racing |
16. | E.J. Viso | Andretti Autosport |
17. | Takuma Sato* | AJ Foyt Enterprises |
18. | Sebastian Saavedra | Dragon Racing |
19. | Sebastien Bourdais | Dragon Racing |
20. | Simona de Silvestro | KV Racing |
21. | Dario Franchitti | Chip Ganassi Racing |
22. | Josef Newgarden* | Sarah Fisher Hartman Racing |
23. | Ana Beatriz* | Dale Coyne Racing |
24. | James Jakes* | Rahal Letterman Lanigan Racing |
* – 10 helyes rajtbüntetés motorcsere miatt
képek: IndyCar

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough