Megszülettek a kvalifikációs futamok beosztásai

Na szóval emberek, az van, hogy lezajlott az Iowa Corn Indy 250 kvalifikációjának első köre, vagy ahogyan itt a blogon hívom „a nulladik szegmens”.
Annak, aki esetleg lemaradt volna róla, elmondom, hogy az ezen a hétvégén, a kukoricás kellős közepén rendezendő iowai oválfutam rajtsorrendjét eldöntő időmérő gyökeresen más körülmények között zajlik le, mint egyéb pályákon. Ugyebár oválversenyek esetében két mért kör átlagsebessége adja meg adott pilóta kvalifikációs eredményét, kivétel ez alól az Indianapolis 500, ahol négy körből vonnak átlagot.
Iowában azonban a tavalyihoz hasonlóan három, úgynevezett heat futam eredménye alapján dől el a magyar idő szerint holnap esti verseny rajtrácsa.
Első körben rendeznek egy normál kvalifikációt, ahol minden autónak egy darab kör áll rendelkezésére ahhoz, hogy minél jobb időt fusson (most nem tökölnek körökből vont átlagolással, drága az idő).
Ezen az etapon már túl van a mezőny, melynek keretében kiderült, hogy ki az a hat versenyző, akiknek nem kell résztvenniük az úgynevezett előfutamon, hanem egyből kivívták maguknak arra a jogot, hogy a pole pozíciót eldöntő utolsó heat futamon gördülhessenek legközelebb rajthoz.
Eme hat pilóta pedig nem más, mint a bajnokságot jelenleg vezető Helio Castroneves (Team Penske), a már nagyon nyerni akaró Marco Andretti (Andretti Autosport), az oválmumus Will Power (szintén Team Penske, Roger Penske nagyon boldog most), az Indianapolis 500 idei győztese Tony Kanaan (KV Racing), az ebben a szezonban már két győzelmet is szerzett James Hinchcliffe (Andretti Autosport), valamint végül, de nem utolsó sorban John Barnes és az amerikai Nemzeti Gárda nagy örömére a spanyol Oriol Servia.
Ők hatan tehát némiképp fellélegezhetnek, hiszen legrosszabb esetben is a tizedik rajthely, ahonnan nekivághatnak a holnapi futamnak (hacsak nem köp bele a levesbe motorcsere, vagy hasonló).
A pole-ért való harcba, vagyis a harmadik heat futamba az említett hatoson kívül azonban még négy pilóta is beleszólhat, méghozzá azok, akik a soron következő két heat versenyen az első két helyen érnek célba. A hetedik helytől lejjebb végzett emberkéket és autóikat ugyanis két csoportra osztják, méghozzá az egykörös időmérő alapján páros és páratlan pozíciók alapján.
Ennek megfelelően a ‘heat 1’-ben az egykörös kvalifikáció (nem lehet elégszer hangsúlyozni) páros helyein végzett pilóták feszülnek majd egymásnak. Név szerint:
1. HEAT FUTAM (páros helyen végzettek) | |||
Hely | Versenyző | Csapat | Egykörös kvalin elért helyezés |
1. | Scott Dixon | Chip Ganassi Racing | 8 |
2. | Takuma Sato | AJ Foyt Enterprises | 10 |
3. | Josef Newgarden | Sarah Fisher Hartman Racing | 12 |
4. | Alex Tagliani | Barracuda Racing | 14 |
5. | Sebastien Bourdais | Dragon Racing | 16 |
6. | Sebastian Saavedra | Dragon Racing | 18 |
7. | Dario Franchitti | Chip Ganassi Racing | 20 |
8. | Ryan Hunter-Reay | Andretti Autosport | 22 |
9. | Ana Beatriz | Dale Coyne Racing | nem vett részt |
A ‘heat 2’-ben pedig a következők szerint sorakoznak majd fel a versenyzők:
2. HEAT FUTAM (páratlan helyen végzettek) | |||
Hely | Versenyző | Csapat | Egykörös kvalin elért helyezés |
1. | Ed Carpenter | Ed Carpenter Racing | 7 |
2. | Tristan Vautier | Schmidt Paterson Motorsports | 9 |
3. | Charlie Kimball | Chip Ganassi Racing | 11 |
4. | James Jakes | Rahal Letterman Lanigan Racing | 13 |
5. | EJ Viso | Andretti Autosport | 15 |
6. | Simon Pagenaud | Schmidt Hamilton Motorsports | 17 |
7. | Graham Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing | 19 |
8. | Justin Wilson | Dale Coyne Racing | 21 |
9. | Simona de Silvestro | KV Racing | 23 |
Mindkét versenyből az első két helyezett jut tovább, míg a többiek rajthelye a heat futamokon elért pozíciójuk függvényében alakul majd, továbbra is figyelembe véve a páros és páratlan helyezéseket. A páros ‘heat 1’-en harmadikként leintett pilóta a tizenkettedik, a negyedik a tizennegyedik, az ötödik a tizenhatodik stb. pozícióból rajtolhatnak majd, míg a páratlan ‘heat 2’ harmadik helyezettje a tizenegyedik, az ottani negyedik a tizenharmadik, az ötödik a tizenötödik stb. starthelynek örülhet majd.
Rendhagyó módon nem csak a pole-t megszerző pilóta, hanem az első tizenkét helyezett kap bajnoki pontot. A rajtelső a szokásos 1 pont helyett 9-et, a második helyezett 8-at, a harmadik 7-et, a negyedik 6-ot, az ötödik 5-öt, a hatodik 4-et, a hetedik és nyolcadik 3-3-at, a kilencedik és tizedik 2-2-t, míg a tizenegyedik és tizenkettedik startpozíciót megszerzők 1-1 egységgel gazdagodik. Van tehát miért nyomni a gázt.
Remélem minden tiszta, ha mégsem, akkor lehet nyugodtan sikítani a blog fészbúk oldalán.
A kvalifikáiós versenyek magyar idő szerint 00:45-kor kezdődnek, és élőben megtekinthetők az indycar.com-on.
Az egykörös időmérő hivatalos végeredménye, melyen mindössze huszonhárom pilóta vett részt, miután a Dale Coyne Racinges Ana Beatriz motorcsere miatt kihagyni kényszerült az eseményt.
képek: IndyCar

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough