Team Penske, a közellenség
Őszintén megmondom, kicsit megmosolyogtatnak azok a vélemények, melyek a Team Penske texasi büntetésével kapcsolatban terjengenek a világhálón. Egy profi versenycsapat csalt…. baszki, hallott már valaki ilyet??
Ha valaki lemaradt volna róla, annak röviden arról van szó, hogy az IndyCar múlt hétvégi futamát fölényesen megnyerő Helio Castroneves autója megbukott a versenyt követő technikai ellenőrzésen, miután kiderült, hogy a hátsó diffúzor magassága kívül esett a szabálykönyvben világosan leírt tartománytól. A malőrért a Team Penske-t 35.000 dollárral vágta meg az IndyCar, valamint búcsút vehettek tizenöt ponttól is, ami azonban nem akkora érvágás, mint hangzik, hiszen a levonás csak a csapatot sújtja, a brazil pilóta megtarthatja az összes nehéz munkával összegyűjtött egységét.
Ezzel a detroiti duplafordulót követően már a második hétvégén fordul elő zsinórban, hogy a leintést követően szankcionáltak adott csapatot (a Belle Isle Parkban a Rahal Letterman Lanigan Racinget vágták meg 10.000 dollárra, szintén a hátsó szárny nem megfelelő beállítása miatt), ha pedig hozzávesszük a magatartásbéli kilengések miatt kiszabott büntetéseket, akkor azt hiszem már tényleg kijelenthetjük, hogy bekeményítettek ott fent a versenyigazgatóságban.
Az ezen poszt apropójául szolgáló legutóbbi eset talán minden eddiginél jobban felkorbácsolta a kedélyeket, miután Roger Penske csapatának illegális ténykedése több idei momentumot is más megvilágításba helyez. Ne menjünk messzebb, elég csak a gárda másik versenyzőjének, Will Powernek texasi pole-ját nézni, amikor is az oválokon mindmáig közepesen tehetségesnek tartott ausztrál úgy felmosta a mezőnnyel az aszfaltot a kvalifikáción, hogy fájt nézni. A 32 éves pilóta Champ Car/IndyCar pályafutása során eddig harmincegy alkalommal rajtolhatott az élről, ebből azonban – a Firestone 550-et beleértve – csak kétszer sikerült ezt a bravúrt véghez vinnie oválon. Legutóbb Texasban viszont már-már megalázó fölénnyel, ami önmagában okot ad némi homlokráncolásra. Persze ezzel nem azt mondom, hogy 12-es számú autón is megejtettek némi szabályokkal ellentétes húzást, hiszen mindenki ártatlan amíg a bűnössége bizonyítást nem nyer, de az mindenesetre elgondolkodtató, hogy Power közel másfél mérföld per órát vert a második rajthelyet elnyerő Marco Andrettire. Mert ez kimondva kevésnek tűnhet, valójában viszont hatalmas tempóbéli különbséget jelent.
A csalás, mint jelenség azóta jelen van a sportban, mióta az komoly pénzeket mozgat meg, tehát kábé a kezdetektől, és ez a technikai sportokra hatványozottan igaz. Kis túlzással elég egy csavart jobban meghúzni, és máris értékes tizedeket nyerhet az adott csapat, feltéve, ha rendelkeznek olyan zseniális mérnökkel, aki tudja, hogy melyik csavarhoz és milyen szögben kell hozzányúlni. Ezzel máris választ kaptunk arra, hogy egyes sztármérnökök dollárban mért értéke miért vetekszik – már ha meg nem haladja – az autókat vezető versenyzőkével. Sokan szeretnek azzal érvelni, hogy az IndyCarban egyenautók vannak, ezért itt nem lehet akkora különbségekre szert tenni, mint más sorozatokban, ahol a különböző csapatok nem ritkán különböző gyártókat is takarnak. Van benne némi igazság, azonban annak ellenére, hogy azonos kasztnival vágnak neki a futamoknak, még rendelkezésre áll bizonyos mozgástér a beállítások terén, aminek kihasználása – megkerülése – már csak mérnöki tudás és fantázia kérdése. A legnagyobb különbség talán politikai szempontból figyelhető meg az egyenautós, valamint a több gyártót felvonultató szériák körében. Utóbbi esetben az aktuális, vagy éppen jövőbeni regulákkal elégedetlen, magasabban kvalifikált csapatok, kulcsfontosságú támogatók könnyebben ugrálhatnak és fenyegetőzhetnek esetleges kiszállással, mint az egyszereplős, azonos kasztnit használó sorozatokban, mert ha valóban olyan fontosak, mint amilyennek képzelik magukat, akkor maga az adott szériát felügyelő szerv fog szemet hunyni, sőt akár asszisztálni a csalásaikhoz, csak nehogy kivigyék a sorozatból a tőkéjüket és befolyásukat.
Az IndyCarban ez azonban, jellegéből adódóan elképzelhetetlen. Mégis, időről-időre felüti a fejét a gyanú, miszerint egyesek eléggé tágan értelmezik a szabályokat, mely feltételezések azonban az esetek döntő többségében megmaradnak spekuláció szintjén és csak viszonylag ritkán bukik ki a dolog, mint most a Team Penske esetében. A kissé naiv rajongók pedig egyből a széria megcsúfolását vetik a szemükre, mintha nem tudnák, hogy egyáltalán nem egyedi jelenségről van szó. Kicsit olyan ez, mint az USA-ban jelenleg hatalmas botrányt kavaró kémkedési ügy, mely példával még csak el sem térek nagyon a tárgytól, miután a történet egyik kulcsszereplője a Will Power autójának főszponzoraként is tevékenykedő Verizon mobilszolgáltató. A tengerentúlon mindenki mélységesen fel van háborodva, hogy a gonosz kormány a közösségi oldalak/e-mailek/telefonos kommunikáció segítségével spionkodik állampolgárai után a terrorizmus elleni harc jegyében. Pedig a dolog már évek óta nyílt titok volt az alternatív médiában, melyet a közvélemény azonban elkönyvelt az összeesküvés-elméletekben hívők beteg agyszüleményének. Most azonban, hogy nyilvánosságra kerültek a tények, a fél világ forr a méregtől, holott eddig is csak nyitott szemmel kellett volna járni és nem szentírásként kezelni mindent, amit a CNN mond.
A Team Pense-sek jelenleg az IndyCar rosszfiúi, akiknek egyesek rögtön a fejüket akarják, mindenféle eltiltást, kizárást követelve. Én sem azt mondom, hogy ártatlanok, hogy a büdös francba lennének azok? Eleve azzal sem értek egyet, hogy miért nem vonták le az ominózus tizenöt pontot Castronevestől is, miért csak a csapatot rövidítették meg ennyivel? Ez így konkrétan annyit ér, mint szarnak egy pofon.
Közellenségnek viszont nem kellene egyből kikiáltani őket, mert nem Roger Penske-ék az elsők és nem is az utolsók, akik csaláshoz vetemedtek. Most ők vannak a kirakatban, én viszont személy szerint akkor lennék meglepve, ha lenne a mai mezőnyben olyan gárda, akik még soha nem vetemedtek illegális eszközökhöz. Bármily hihetetlen, senki sem szent és semmi sem csak fekete és fehér. Penske-ék bűnösök, de cselekedetük korántsem volt rendhagyó. Aki vét a szabályok ellen azt szankcionálni kell, méghozzá tettük súlyához mérten, kivételezés nélkül, de azért ne tegyünk úgy, mintha a delikvenseken kívül csupa harmatlelkű, ártatlan virágszál alkotná az IndyCart.
képek: IndyCar, TMS
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough