Harminchárom versenyző már biztos az idei Indianapolis 500-on
Mivel már javában benne vagyunk a május hónapban, éppen itt volt az ideje, hogy végre kihirdessék, kikből fog állni a május 26-án esedékes, 97. Indianapolis 500 mezőnye.
Részemről elégedett vagyok az eddig bejelentett harminchárom indulóval, lévén elég vegyes népség fog hamarosan a világ legfrankóbb pályáján egymásnak feszülni. Veteránok, bajnokok, lelkes ifjoncok, trónkövetelők, nagy visszatérők, ami pedig közös bennük, hogy mindannyian nyerni akarnak.
Nézzük a legfrissebb jó hírt, ami nem más, mint hogy meg van a tradicionális harminchárom fős mezőny, miután a mai napon bejelentették a veterán Buddy Lazier-t, aki három év szünet után tér vissza az IndyCar világába. Bár utolsó versenye a szériában, nevezetesen a 2009-es Indianapolis 500 nem úgy alakult, ahogy várta, hiszen az amerikai versenyző elvérzett a kvalifikáción, azonban most újult erővel vág neki ismét a megmérettetésnek, valamint annak, hogy bebizonyítsa, egy negyvenes évei derekán lévő pilóta is fel tudja venni a versenyt a fiatalabb generációkkal. Az 1996-ban Indianapolis 500 győzelmet, 2000-ben pedig IRL bajnoki címet szerző Lazier az édesapja, Bob Lazier tulajdonában lévő Lazier Partners Racing autójával nevezett a versenyre, és ami a legfontosabb: nálánál tapasztaltabb versenyzőt aligha látott az Indianapolis Motor Speedway, lévén Buddy immár huszonegyedik alkalommal vág neki a május hónapnak, ebből pedig tizenhatszor vívta ki a versenyen való indulás jogát.
Elégedetlenkedők is akadnak persze, akik a mindenki számára mást takaró „nagy durranást” hiányolják, hála a különféle közösségi oldalakon és fórumokon felbukkant „tuti biztos forrásból” jövő információknak. Az elmúlt hetekben/hónapokban délibábként repkedtek olyan nevek, melyekről minden józan gondolkodású, az amerikai autóversenyzéshez egy marék szárított lepkénél egy fokkal jobban konyító ember tudta, hogy szép szóval élve akkora bullshit, hogy felülről püföli a sztratoszférát, nem beszélve a negyven főt közelítő jelentkezők számáról. Persze én is nagyon szeretném, hogy legalább annyi autó legyen, amennyivel komoly tétmeccsé alakulhat a Bump Day (van rá reális esély), hogy lehessen cidrizni vajon kinek ér ezen a napon véget a május hónapja. A jelenlegi IndyCar viszont nincs valami fényes helyzetben, ha már a széria orra félig ki van a szarból, már az is nagy dolognak számít és pezsgőbontásra ad okot, ennek tükrében pedig eléggé valóságtól elrugaszkodott dolognak hangzottak mindazok a feltevések, melyek a mezőny megdöbbentően magas számát és összetételét prognosztizálták. Odáig rendben van, hogy itt nem egy Long Beach-ről, vagy Sao Paulóról van szó, hanem mégiscsak a világ leghíresebb versenyéről, a lényegen azonban még ez sem sokat változtat. A szponzorok ilyen tájt valóban adakozóbbak, de a világ megváltására és negyven akárhány autót számláló mezőnyre ez még mindig édes kevés.
A lista durván faszán alakul, nem kis nevek foglalnak rajta helyet, ráadásul rég látott emberkéket is üdvözölhetünk majd május 26-án (már ha kvalifikálják magukat természetesen), mint például a 2009-es Indy 500 negyedik helyezettje, Townsend Bell, akivel manapság az IndyCar televíziós közvetítéseiben találkozhatunk, a közönségkedvenc Pippa Mann, vagy éppen az ötszáz mérföldes viadalra tizenhat év után tavaly visszatért mexikói Michel Jourdain Jr., a fent említett Buddy Lazier-ről nem is beszélve.
És ha már megemlítettem Pippa asszonyságot, akkor azt is hozzá kell tenni, hogy a 29 éves brit versenyzőt leszerződtető Dale Coyne Racing történelmet írt, hiszen ők lettek az első olyan csapat a világtörténelemben, amely két hölgyet is elindít a legendás futamon, miután a brazil Ana Beatriz is az ő autójukkal vág neki az ötszáz mérföldes távnak.
Az alábbi lista azonban a fentiek tükrében sem biztos, hogy a végleges verzió. Példának okáért május 9-én kerül sor a NASCAR fenegyerekének, Kurt Busch-nak tesztjére az Andretti Autosportnál. A 2004-es esztendő Cup bajnoka a múlt heti bejelentéskor elhintette, a jövőben nem zárja ki, hogy megpróbálkozik a nagy duplázással, vagyis egy napon teljesíti a a NASCAR Coca Cola 600-át a Charlotte Motor Speedwayen, valamint az Indy 500-at Indianapolisban. A hírek szerint az amerikai versenyző a csütörtöki tesztjén megpróbálja letenni a Rookie Orientation Programot, ami ugyebár elengedhetetlen feltétele az Indianapolis 500-on való indulásnak. Azonban ha sikerrel jár, de mégsem próbálja ki magát a kvalifikáción, akkor az egész veszett fejsze nyele, ugyanis az újoncok kötelező vizsgája csak az adott évi versenyen részt venni szándékozó pilóták számára van kiírva. Ennek értelmében Busch hiába csinálja meg a ROP-ot, ha a jövőben komolyan el akar indulni az ötszázon, akkor ismét neki kell vágnia a tesztnek.
Meglátjuk mi sül ki ebből, részemről izgatottan várom a fejleményeket.
A 97. Indianapolis csapatai és versenyzői | |||||
Rajtszám | Versenyző | Nemzetiség | Életkor | Csapat | |
1 | Ryan Hunter-Reay | USA | 32 | Andretti Autosport | |
2 | A.J. Allmendinger (R) | USA | 31 | Team Penske | |
3 | Helio Castroneves | BRA | 38 | Team Penske | |
4 | J.R. Hildebrand | USA | 25 | Panther Racing | |
5 | E.J. Viso | VEN | 28 | Team Venezuela/Andretti Autosport/HVM | |
6 | Sebastian Saavedra | COL | 22 | Dragon Racing | |
7 | Sebastien Bourdais | FRA | 34 | Dragon Racing | |
8 | Ryan Briscoe | AUS | 31 | Chip Ganassi Racing | |
9 | Scott Dixon | NZL | 32 | Target Chip Ganassi Racing | |
10 | Dario Franchitti | GBR | 40 | Target Chip Ganassi Racing | |
11 | Tony Kanaan | BRA | 38 | KV Racing Technology | |
12 | Will Power | AUS | 32 | Team Penske | |
14 | Takuma Sato | JPN | 36 | A.J. Foyt Enterprises | |
15 | Graham Rahal | USA | 24 | Rahal Letterman Lanigan | |
16 | James Jakes | GBR | 25 | Rahal Letterman Lanigan | |
17 | Michel Jourdain Jr. | MEX | 37 | Rahal Letterman Lanigan | |
18 | Ana Beatriz | BRA | 28 | Dale Coyne Racing | |
19 | Justin Wilson | GBR | 34 | Dale Coyne Racing | |
20 | Ed Carpenter | USA | 32 | Ed Carpenter Racing | |
21 | Josef Newgarden | USA | 22 | Sarah Fisher Hartman Racing | |
22 | Oriol Servia | ESP | 38 | Panther DRR | |
25 | Marco Andretti | USA | 26 | Andretti Autosport | |
26 | Carlos Munoz (R) | COL | 21 | Andretti Autosport | |
27 | James Hinchcliffe | CAN | 26 | Andretti Autosport | |
40 | TBA | Ed Carpenter Racing | |||
41 | Conor Daly (R) | USA | 21 | A.J. Foyt Enterprises | |
55 | Tristan Vautier (R) | FRA | 23 | Schmidt Peterson Motorsports | |
60 | Townsend Bell | USA | 38 | Panther Racing | |
77 | Simon Pagenaud | FRA | 28 | Schmidt Hamilton Motorsports | |
78 | Simona de Silvestro | SUI | 24 | KV Racing Technology | |
83 | Charlie Kimball | USA | 28 | Novo Nordisk Chip Ganassi Racing | |
91 | Buddy Lazier | USA | 45 | Lazier Partners Racing | |
98 | Alex Tagliani | CAN | 40 | Bryan Herta Autosport w/Curb-Agajanian | |
TBA | Pippa Mann | GBR | 29 | Dale Coyne Racing | |
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough