Hunter-Reay-é a pole Birminghamben



A Honda Indy Grand Prix of Alabama kvalifikációját talán a furcsa és megdöbbentő jelzőkkel lehetne leginkább definiálni. Volt itt ugyanis kérem szépen minden a negatív és pozitív meglepetésektől kezdve a vitatható döntésekig. Azonban ne szaladjunk ennyire előre, nézzünk mindent sorjában.

A megszokott lebonyolítási rendszer szerint két részre osztott mezőny első csoportja helyi idő szerint délelőtt tíz óra huszonötkor gördült pályára. Az edzéseredmények fényében nem hatott igazán a meglepetés erejével, hogy az időmérő első körében egyből sikerült tovább faragni a hivatalos 1:09.8529-es pályacsúcson, melyet még Will Power futott 2012 márciusában.

A pénteki napon már a több versenyző tudott 1:08 alatti időket is futni, majd szombaton az 1:07-es álomhatárt is átlépte a mezőny egészen pontosan annak tizennégy tagja. A kvalifikáció első csoportjának legjobbja, a Chip Ganassi Racing színeiben versenyző Scott Dixon alaposan odalépett a 9-es számú autónak és egy tökéletes kör révén lazán összehozta a hétvége első 1:06-al kezdődő időeredményét. A 2003-as és 2008-as esztendők IRL/IndyCar bajnokát a széria regnáló uralkodója, az Andretti Autosportos Ryan Hunter-Reay követte, míg a harmadik helyen a japánok büszkesége, Takuma Sato végzett az AJ Foyt Racing autójában. A Dragon Racingnek is sikerült beverekednie magát az időmérő második körébe, azonban nem a négyszeres Champ Car bajnok Sebastien Bourdais, hanem a kolumbiai Sebastian Saavedra révén. Keserédes napot zártak Ganassiék is, hiszen Dixon mellett kivívta a folytatás jogát Charlie Kimball is, azonban legnagyobb kincsük, a háromszoros Indianapolis 500 győztes, négyszeres IRL/IndyCar bajnok Dario Franchitti már az első etapot követően búcsúzni kényszerült. Az utolsó továbbjutó helyet a Team Penske harmadik autóját vezető AJ Allmendinger kaparintotta meg, így a hat és fél év után open-wheel autóval most először éles időmérő edzésen résztvevő amerikai megkezdhette a készülődést a legjobb hatba való jutásért.

Mehetett zuhanyozni viszont Simon Pagenaud, Alex Tagliani, a már említett Dario Franchitti és Sebastien Bourdais, Tony Kanaan, Graham Rahal valamint Ana Beatriz.

higpa120.jpg

Néhány perc szünetet követően megkezdődtek a második csoport küzdelmei. Bár itt már nem született 1:06-os idő, azonban más meglepetés igen. Habár jobban belegondolva hamarosan eljutunk arra a pontra, hogy az újonc Tristan Vautier elsősége senkiből nem fog döbbenetet kiváltani, hiszen a francia fiú már élete első IndyCar hétvégéjén komolyan bejelentkezett az élen zajló csatákba, s ez az elhatározása úgy fest hosszútávra szól, csapata, a Sam Schmidt Motorsports legnagyobb örömére. Vautier-t a Dragon Racing angol pilótája, Justin Wilson követte, míg a Barber Motorsports Parkban két futamgyőzelmet és két pole-t jegyző Will Power a harmadik helyről várhatta a folytatást. A Team Penske ausztrál pilótáját csapattársa, Helio Castroneves követte, míg az ötödik helyen a Rahal Letterman Lanigan Racingnél szolgáló James Jakes végzett, az utolsó továbbjutó helyet pedig a szezonnyitón brillírozó, ezen a hétvégen azonban mindezidáig inkább csak agonizáló Marco Andretti szerezte meg az Andretti Autosport 25-ös számú gépével. Kiesett viszont a reggeli edzés leggyorsabbja, a KV Racing idei szerzeménye, Simona de Silvestro, az Andretti Autosport fele EJ Viso és James Hinchcliffe személyében, a Sarah Fisher Hartman Racing pilótája, Josef Newgarden és a nem kimondottan (még finom voltam) road specialistának tekinthető Ed Carpenter is. Az etapot követően kisebbfajta botrány is kialakult, miután Hinchcliffe szóvá tette, hogy Will Power blokkolta, emiatt nem tudott jobb időt autózni. Az ausztrál versenyző tagadta a szándékosságot és a versenyigazgatóság sem rendelt el semmiféle szankciót a fura tekintetű, háromszoros bajnoki második helyezett ellen, így Power nyugodt szívvel várhatta az időmérő következő körét.

A csoportküzdelmek során több csapat részéről is nem a favoritnak tartott pilóta jutott tovább a legjobb tizenkettő közé: a Dragon Racingnél Bourdais pakolhatott, miközben Saavedra a folytatásra készült, a Rahal Letterman Lanigan Racingtől pedig James Jakes vághatott neki a második körnek, ellenben Graham Rahal számára véget ért a nap.

A legjobb tizenkét versenyzővel megkezdődött tehát a következő felvonás aminek tétje nem más volt, mint az utolsó etapba való kerülés, amelyben már a pole pozíciós kilétéről döntenek.

Scott Dixon ismét előhúzott az ingujjából egy 1:06-os időt és ellentmondást nem tűrően betonozta be magát az első, biztos továbbjutó helyre. Az új-zélandi mögött, akárcsak az első csoportkörben, ezúttal is Ryan Hunter-Reay végzett, harmadikként pedig Charlie Kimball készülődhetett a végső összecsapásra. A negyedik pozícióban Takuma Satót jegyezték, akit a Team Penske két teljes szezonos versenyzője, Will Power és Helio Castroneves követett. A nap további részétől viszont úgy tűnt, búcsúzik Tristan Vautier, Marco Andretti, Justin Wilson, Sebastian Saavedra, AJ Allmendinger és James Jakes.

higpa.jpg

Az etapot követően azonban gyors változás állt be a sorrendet illetően, mivel a versenybíróság úgy látta, hogy Sato szándékosan blokkolta Wilsont, ezért az AJ Foyt Racing pilótáját a 2013-as IndyCar szabálykönyv 8.3.7.1.-es pontjának értelmében diszkvalifikálták és elvették az időmérőn futott legjobb két körét, minek következtében a japánt a rajtrács tizenkettedik helyére száműzetett. A Fast Six azonban, mint a neve is mutatja hat versenyzőt takar, így az eredetileg a hetedik helyet megszerző Tristan Vautier-nek lehetősége nyílt arra, hogy St. Pete-hez hasonlóan élete második IndyCar hétvégéjén is harcba szálljon az első rajthelyért. A gond mindössze annyi volt, hogy a Schmidt Peterson Racing ekkor már nagyban csomagolt, miután abban a tudatban voltak, hogy számukra ennyi volt a nap. Fejvesztett kapkodás kezdődött hát annak érdekében, hogy Vautier legalább egy értékelhető kört tudjon futni a kvalifikáció utolsó szakaszában. Nos, ez végül sikerült is neki, olyannyira, hogy a francia tehetség a harmadik helyről várhatja a holnapi verseny rajtját.

A pole pozíciót Ryan Hunter-Reay szerezte meg, megtörve ezzel a Team Penske hegemóniáját, mely csapat nem csak a széria eddigi összes győzelmét, de az összes rajtelsőségét is jegyzi a Barber Motorsports Parkban. Az Andretti Autosport bajnoka mellől Will Power indulhat, őket a már említett Vautier és a negyedik pozíciót megszerző Scott Dixon követi, míg a Honda Indy Grand Prix of Alabama rajtrácsának harmadik sorát a Charlie Kimball – Helio Castroneves páros alkotja.

A 90 körös verseny magyar idő szerint vasárnap este 21:40-kor kezdődik

 

 

 

Honda Indy Grand Prix of Alabama rajtsorrend, 2013
 
1.Ryan Hunter-ReayAndretti Autosport01:07.0871
2.Will PowerTeam Penske01:07.3304
3.Tristan VautierSchmidt Peterson Motorsports01:07.3616
4.Scott DixonChip Ganassi Racing01:07.3642
5.Charlie KimballChip Ganassi Racing01:07.4987
6.Helio CastronevesTeam Penske01:07.5106
7.Marco AndrettiAndretti Autosport01:07.4893
8.Justin WilsonDale Coyne Racing01:07.4964
9.Sebastian SaavedraDragon Racing01:07.6317
10.AJ AllmendingerTeam Penske01:07.6962
11.James JakesRahal Letterman Lanigan Racing01:07.8832
12.Takuma SatoAJ Foyt Racing01:08.9560
13.Simon PagenaudSchmidt Peterson Motorsports01:07.2409
14.Simona de SilvestroKV Racing01:07.7291
15.Alex TaglianiBarracuda Racing01:07.2886
16.EJ VisoAndretti Autosport01:07.7337
17.Dario FranchittiChip Ganassi Racing01:07.2965
18.Oriol ServiaPanther Dreyer & Reinbold Racing01:07.7474
19.Tony KanaanKV Racing01:07.3671
20.James HinchcliffeAndretti Autosport01:07.7774
21.Graham RahalRahal Letterman Lanigan Racing01:07.4184
22.Josef NewgardenSarah Fisher Hartman Racing01:07.7830
23.Sebastien BourdaisDragon Racing01:07.4567
24.JR HildebrandPanther Racing01:07.8367
25.Ana BeatrizDale Coyne Racing01:08.9108
26.Ed CarpenterEd Carpenter Racing01:08.6362

 

 

 képek: IndyCar

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ.
Elfogadom
Elutasítom
Privacy Policy