Két versenyző esélyes a Dale Coyne Racing második autójába
Szépen lassan az összes puzzle a helyére kerül az IndyCar 2013-as mezőnyét tekintve, miután a mindez idáig sötét lóként számon tartott Dale Coyne Racing is felfedte, hogy terveik szerint kik foglalhatnak idén helyet a csapat második számú autójában.
Bár néhány nappal ezelőtt még maga a csapattulajdonos Dale Coyne is úgy nyilatkozott, hogy két teljes szezonos pilótával fognak nekivágni a március 24-én kezdődő szezonnak, úgy tűnik, mégsem zárták ki teljesen az előzetes koncepciót, miszerint két fiatal versenyző között osztanák meg a gárda második gépét, amire a két jelöltjük nem más, mint Ana Beatriz és az újonc Stefan Wilson.
A brazil lány szerződtetése nem igazán érne senkit váratlanul, hiszen már egy ideje szóbeszéd tárgyát képezi a Bia becenévre hallgató versenyző szerepvállalása a csapatnál, különösen, mióta a venezuelai EJ Viso pénze kiütötte őt az Andretti Autosport negyedik üléséért való harcban. Bár a fiaskót követően sokan temetni kezdték a 27 éves pilóta idei szezonját – a legoptimistábbak is csak a brazil versenyhétvégén, esetleg még az Indianapolis 500-on látták esélyét annak, hogy Bia autóba ülhet – hamarosan kiderült, hogy a kétszeres Indy Lights futamgyőztes sao pauloi hölgy helyzete korántsem reménytelen. Olyannyira nem, hogy ha minden a tervek szerint alakul, idén az összes ovál versenyen, valamint a brazíliai utcai futamon nyomhatja a gázt a Dale Coyne Racing autójában, de még az sem kizárt, hogy akár teljes szezonos pilótája is lehet a csapatnak, ehhez azonban hatalmas mázlira lenne szüksége jelen állás szerint. Az pedig külön érdekesség, hogy 2011-hez hasonlóan, idén is Justin Wilson lehet a csapattársa, azzal a különbséggel, hogy akkor a Dreyer & Reinbold Racing színeiben rótták a köröket, most pedig nagy esély van arra, hogy egy teljesen más alakulatnál hozza őket össze ismét a sors.
A 23 esztendős Stefan Wilson viszont már óriási meglepetésnek számít, lévén konkrétan senki nem tett volna egy lyukas garast sem arra, hogy az angol fiú idén versenyzői üléshez juthat az amerikai nyílt-karosszériás szakág legmagasabb kategóriájában, az pedig már csak hab a tortán, hogy saját testvére csapattársaként debütálhat a szériában. Bizony, annak ellenére, hogy a ‘Wilson’ meglehetősen gyakori családnév angolszász nyelvterületen, ezúttal nem holmi névrokonságról van szó, hiszen Stefan bátyja nem más, mint a háromszoros IndyCar futamgyőztes Justin Wilson. Ezzel hat év után először lehet a mezőnyben testvérpár, amire legutóbb a 2007-es Indianapolis 500-on volt példa Jacques és Buddy Lazier személyében.
Na de akkor nagy vonalakban mit kell tudni Stefan Wilsonról, azon kívül, hogy még bátyjánál is magasabbra nőtt? Legtöbb kollégájához hasonlóan ő is gokartozással kezdte karrierjét, majd számos bajnoki címet követően, 16 éves korában úgy döntött, ideje feljebb lépnie a valódi autók világába. A Formula Palmer Audi széria hatfutamos, őszi bajnokságában debütált, ahol legjobb újoncként a kilencedik helyen végzett. A következő évben már a teljes bajnokságban részt vett, szerzett négy pole-t és szintén négy alkalommal állhatott fel a dobogó legfelső fokára, összetettben pedig a második helyen zárt. Teljesítményével elnyerte a rangos McLaren Autosport BRDC Award-ot, melynek keretében lehetőséget kapott arra, hogy vezethesse a McLaren Forma-1-es versenygépét Silverstone-ban.
2008-ban a brit formula 3-as bajnokságban folytatta pályafutását. A szezon folyamán három pole-t és négy győzelmet szerzett, a végelszámolásnál pedig éppen, hogy csak lecsúszott a dobogóról. A rá következő évben úgy döntött, hogy a tengerentúlon próbál szerencsét, méghozzá az IndyCar közvetlen előszobáját képező Indy Lights sorozatban. Hat, utcai és épített pályás futamon vett részt, legjobb eredménye egy negyedik hely volt a kaotikus körülmények között megrendezett torontói versenyen. 2010-ben már teljes szezonos résztvevője lett a szériának, bár két futamot még így is ki kellett hagynia: Sonomáról szponzorációs problémák miatt maradt távol, a szezonzáró homestead-i versenyt pedig autó hiányában volt kénytelen a pálya mellől nézni, miután az azt megelőző kentucky viadalon úgy összetörte versenygépét, hogy azt már nem tudták használható állapotba hozni. A 2011-es évad során már minden fordulón ott tudott lenni, Torontóban pedig megszerezte első tengerentúli győzelmét is, majd Kentuckyban ismét ő látta meg elsőként a kockás zászlót, összetettben pedig a harmadik helyen végzett. Az élet úgy hozta, hogy a 2012-es szezonban állás nélkül maradt, s csak a szezonzáró fontanai versenyen tudott elindulni a Fan Force United jóvoltából, melyen hatodikként ért célba.
A 2013-as esztendő hatalmas fordulópontot jelenthet Stefan számára, innentől pedig rajta és a szerencsén múlik, hogy tud-e élni vele. Igaz ez Ana Beatrizra is, aki annyi viszontagságos futamot követően megérdemel még egy esélyt a bizonyításra, hiszen vitathatatlanul tehetséges.
Persze még bármi megtörténhet, akár az is, hogy végül csak egyikük kap lehetőséget, hiszen a hírek szerint még senki szerződésére nem került tinta. Ami biztos, hogy kisebbik (de magasabbik) Wilson és Bia egyaránt tesztelni fognak a Barber Motorsport Parkban megrendezendő kollektív IndyCar teszten, amire ezen a héten kerül sor. Ha a brazil lánynak sikerül lenyűgöznie Coyne-ékat mind a pályán nyújtott teljesítményével, mind a szponzorai által kiállított csekken szereplő számokkal, akkor még az is lehet, hogy egész évben őt láthatjuk Justin Wilson mellett, azonban még ez az eshetőség sem jelenti azt, hogy Stefannak búcsút kell inteni, ugyanis legrosszabb esetben is megkísérelheti az Indianapolis 500-on való indulást.
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough