Danica Patrick ismét történelmet írt

Danica Patrick ismét történelmet írt

Magyar idő szerint vasárnap este történelmi pillanatnak lehettek szemtanúi azok, akik figyelemmel kísérték a NASCAR legnagyobb eseményének, a Daytona 500-nak kvalifikációját.

A Daytona 500 első sorából induló két pilóta kilétét eldöntő kvalifikáción ugyanis a NASCAR királykategóiájának, a Sprint Cupnak történetében először egy hölgy, méghozzá az újonc Danica Patrick szerezte meg a rajtelsőséget.

A 30 éves wisconsini pilóta nyolcadik próbálkozóként gördült pályára a negyvenöt fős mezőnyből, így elég sokáig kellett izgulnia amiatt, hogy vajon lesz-e valaki, aki nálánál is jobb időt tud futni az új generációs Gen6 versenygép volánja mögött. Végül nem így történt, és 196.434 mp/h-s (316.13 km/h) átlagsebességével Patrick ismételten motorsport történelmet írt.

Danicát – aki az autóversenyzés történetében első nőként versenyt tudott nyerni főkategóriás szériában (IRL, 2008, Motegi), valamint övé az Indianapolis 500-on hölgyversenyző által elért eddigi legjobb helyezés (2009, 3. hely) -, a pénteki edzések óta a pole pozíció legnagyobb esélyeseként tartották számon, miután az első gyakorláson a harmadik helyen, a másodikon pedig már a tabella élén végzett. A Stewart Haas Racing #10-es számú autójában ülő pilóta a kvalifikációt megelőző sajtótájékoztatókon maga is a rajtelsőséget tűzte ki fő célként, aminek hallatán a NASCAR rajongók jelentős része elkezdett remegni, mint a nyárfalevél, hiszen kár tagadni, hogy a stock-car versenyzés csúcsát jelentő Cup sorozat kemény magja nem fogadta éppen tárt karokkal a világ leghíresebb és egyben legmegosztóbb női versenyzőjét. Az ellenséges hozzáállás oka a Danica személyét övező, a saját szurkolói által is elismert túlzott hype, ami nem éppen áll egyenes arányosságban az eddig mutatott teljesítményével. Sokan egyenesen azt tartják, hogy a bikinimodellként is ismert Patrick egy tehetségtelen, vezetni nem tudó nyafka picsa, aki csak előnyös külseje révén jutott el a nagyfiúk játszóteréig. Az odáig rendben van, hogy eddig mindössze egy győzelme van, és a NASCAR-ban is bemutatott egy-két enyhén szólva is buta manővert, azonban az már a nonszensz kategóriát képezi, amilyen mértékben felfújják minden egyes hibáját, azt sugallva, hogy ő csak egy média által felkarolt celeb, aki képességeit illetően nem más egy nagy kövér, nullánál. Mindezekre az elmúlt hetekben rátett egy lapáttal, hogy a válófélben lévő Danica nyilvánosan elismerte kapcsolatát versenyzőtársával, a Nationwide sorozat 2011-es bajnokával, Ricky Stenhouse Jr.-ral, aki szintén idén lépett egy szinttel feljebb a NASCAR ranglétráján, így a motorsport világában idén először fordul elő, hogy egy magasan kvalifikált széria mezőnyében egy szerelmespár is megtalálható. Ennek kapcsán a Forma-1-ből is ismert, az Indianapolis 500-on csúfosan lebőgő Scott Speed a NASCAR Kim Kardashianjának titulálta kolléganőjét. Dehát Speedet így szeretjük.

 

Na de félre a bulvárral. A hét IndyCar szezont maga mögött tudó Patrick 2012-ben váltott teljes munkaidős NASCAR pilótává, miután az azt megelőző évben egyszerre mérette meg magát a nyitott karosszériás bajnokságban, valamint a stock-carban is. A váltás kapcsán mindkét oldalon pezsgőt bontottak, az IndyCar B-közép örömében, a NASCAR drukkerek jelentős része pedig bánatában itta le magát a sárga földig. Itt mindenképpen meg kell viszont említenem azt a paradoxont, hogy tavaly év végén a szurkolók mégis a közutálatnak örvendő reklám ribancot választották meg a 2011-es év legjobban kedvelt Nationwide versenyzőjének. Ráadásképpen a legtöbb ember szerint idén komolyan pályázik ugyanerre a címre, csak most már a Cup pilóták között, ahol könnyen véget vethet Dale Earnhardt Jr. uralkodásának, aki immár tíz éve zsinórban vághatja zsebre a szurkolók imádatát jelképező díjat. Most szeretik, vagy utálják akkor? Jó lenne eldönteni.

Danica már tavaly is pole pozíciót ünnepelhetett Daytonán, igaz, akkor a másodosztálybeli Nationwide-ban, a versenye azonban katasztrofálisan alakult, ellendrukkerei legnagyobb örömére. Utóbbiak már mostani elsősége kapcsán is PR-t kiáltanak, a legelvakultabbak ráadásul odáig mennek, hogy az új, hatodik generációs NASCAR gépeket direkt úgy tervezték, hogy azzal Patricknek kedvezzenek. Ez azért már nem kicsit vicces. Nagy sztár, az autósport-univerzum médiakirálynője, akivel szinte mindent el lehet adni, de azért ENNYIRE nem fontos ember.

Jövő vasárnap pedig, a Daytona 500-on minden kiderül. Részemről egy technikai problémákat és egyéb rajta kívülálló eseményeket nélkülöző futamot kívánok neki, ahol lehetősége lesz bebizonyítani, hogy több ő egy agyonhype-olt, beképzelt libánál.

Daytonán lényegében hót hulla mindegy, hogy honnan indul valaki, de önbizalom-erősítőnek nem rossz.

Az a veszély egyelőre nem fenyeget, hogy megnyeri a futamot, de okos versenyzéssel jó eredményt érhet el, amivel befoghatná egy időre a kétkedők száját (nem fog menni, hiszen már most belekötöttek mindenbe, és az élő fát is hibáztatják a csúfos kvalifikációs eredményért).

Haters gonna hate. Ez legalább akkora igazság, mint a „fű zöld”.