A 2013-as szezont érintő legfontosabb változások

A 2013-as szezont érintő legfontosabb változások

Végre-valahára nyilvánossá vált az IndyCar 2013-as szezonjának menetrendje, egészen pontosan a versenyek kezdési időpontjai, melyeket elnézve a széria a szokásos sémát követi, azaz totálisan illogikátlanul lövöldözték körbe a különböző napszakokat, minek láttán komolyan keresni kezdtem a táblázatban a helyi idő szerint éjjeli 2-3 órás rajtokat, mert már tényleg csak az hiányzik a repertoárból.

Konkrétan el tudom képzelni, amint az illetékes nyakkendősök és kiskosztümösök egy óra számlapját céltáblaként felhasználva, darts meccs keretein belül döntötték el, hogy melyik futam hánykor vegye kezdetét, mert az ilyen délelőtt 11 órakor belengetett zöld zászlók más magyarázatra nem engednek következtetni. Ebben az idősávban az átlag amerikai templomban van/vasárnapi ebédet főz/szombati bulit piheni ki, magyarán mindent csinál, csak nem a tévé előtt ül autóversenyt bámulva.

Na de azért vannak pozitívumok is, mint például a texasi verseny főműsoridős státusza, ahogyan a szezonzáró fontanai viadal is a legnézettebb idősávba fog esni. Jó hír továbbá, hogy az előzetesen károgó vészmadaraknak nem lett igazuk, s idén is minden egyes versenyt élőben közvetítenek majd, ahogyan tizenkét esetben a kvalifikációt is -beleeértve az Indianapolis 500-hoz tartozó Pole Dayt és Bump Dayt. Folytatódik továbbá a méltán népszerű ‘IndyCar 36’ című dokusorozat, melyből újabb pilótákat ismerhetünk meg közelebbről.

A közvetítések idén is az ABC és az NBCSN csatornákon lesznek láthatóak az Egyesült Államokban, a nemzetközi televíziós adásokat később hozzák nyilvánosságra.

 

Dátum Helyszín Pálya jellege Pálya hossza Körök száma Időpont /keleti parti idő Amerikai közvetítés
március 24. St. Petersburg, Florida
 
utcai 1.8 mérföld 110 12:00 PM NBCSN
április 7. Barber Motorsports Park
Birmingham, Alabama
 
épített 2.38 mérföld 90 1:30 PM NBCSN
április 21. Long Beach, Kalifornia
 
utcai 1.96 mérföld 80 4:00 PM NBCSN
május 5. Sao Paulo, Brazília
 
utcai 2.53 mérföld 75 11:00 PM NBCSN
május 26. Indianapolis Motor Speedway
Indianapolis, Indiana
 
ovál 2.5 mérföld 200 11:00 PM ABC
június 1. Detroit, Michigan
 
utcai 2.34 mérföld 70 3:30 PM ABC
június 2. Detroit, Michigan
 
utcai 2.34 mérföld 70 3:30 PM ABC
június 8. Texas Motor Speedway
Fort Worth, Texas
 
ovál 1.5 mérföld 228 8:30 PM ABC
június 15. The Milwaukee Mile
Milwaukee, Wisconsin
 
ovál 1 mérföld 250 4:00 PM NBCSN
június 23. Iowa Speedway
Newton, Iowa
 
ovál 0.875 mérföld 250 2:30 PM ABC
július 7. Pocono Raceway
Long Pond, Pennsylvania
 
ovál 2.5 mérföld 160 12:00 PM ABC
július 13. Toronto, Ontario, Kanada
 
utcai 1.75 mérföld 85 3:00 PM NBCSN
Júliius 14. Toronto, Ontario, Kanada
 
utcai 1.75 mérföld 85 3:00 PM NBCSN
augusztus 4. Mid-Ohio Sports Car Course
Lexington, Ohio
 
épített 2.258 mérföld 90 3:00 PM NBCSN
augusztus 25. Raceway at Sonoma
Sonoma, Kalifornia
 
épített 2.303 mérföld 85 4:00 PM NBCSN
szeptember 1. Streets of Baltimore
Baltimore, Md.
 
utcai 2.04 mérföld 75 2:00 PM NBCSN
október 5. Houston, Texas
 
utcai 1.7 mérföld 90 3:00 PM NBCSN
október 6. Houston, Texas
 
utcai 1.7 mérföld 90 1:00 PM NBCSN
október 19. Auto Club Speedway
Fontana, Kalifornia
 
ovál 2 mérföld 250 8:00 PM NBCSN

– Négy futam esetében megváltozik a versenytáv, melynek kapcsán az üzemanyag-spórolással járó taktikázást próbálják visszaszorítani, ezáltal pedig kedvezőbb versenyfeltételeket teremteni. St. Petersburgben tíz, Mid-Ohion öt, Milwaukee-ban huszonöt körrel növelik a távot, míg Long Beachen öt körrel kevesebbet kell majd megtenniük a versenyzőknek.

– A 2012-ben óriási sikert aratott kvalifikációs futamokkal tarkított iowai hétvége némiképp módosulni fog. Idén már három úgynevezett heat versenyen fog eldőlni a végleges rajtsorrend. Első körben egy hagyományos oválpályás időmérő edzésre kerül sor, melynek végeredménye dönti el az indulási sorrendet a heat futamokon. A normál kvalifikáció első hat helyezettje automatikus a pole pozíciót eldöntő heat 3-ba került, míg a többiek további körökre kényszerülnek. A heat 1-ben a páros számú helyezést elérők (8-10-12 és így tovább) mérik össze erejüket, míg a heat 2-ben a páratlanok (7-9-11-…). A két, egyenként ötven körös futam első két helyezettje jut még be a szintén ötven körből álló heat 3-ba, hogy harcba szállhasson a rajtelsőségért. Ami pedig további tétet ad a dolognak: az első tizenkét helyezett számára pontokat adnak.

– Az IndyCar továbbá nyilvánosságra hozta, hogy miként fognak kinézni a duplafordulós hétvégék. Mint ismeretes, Houstonban, Detroitban és Torontoban két versenyt fognak rendezni, egyet szombaton, egyet vasárnap. Az első futam rajtsorrendjét egy normál módon lebonyolított kvalifikációval fogják eldönteni a pénteki nap folyamán, míg a második viadal indulási rendjét szombaton, egy félórás időmérő keretében állítják fel.

Houstonban és Torontóban az első versenyt állórajttal indítják, aminek én annyira örülök, mint egy érzéstelenítés nélküli gyökérkezelésnek karácsony napján, míg a második futam a szokásos repülőrajttal veszi kezdetét. Detroitban azonban mindkét futam a tradicionális, amerikai rajtproceúra szerint zajlik majd.