Lesz-e negyedik Andretti autó?

Lesz-e negyedik Andretti autó?

Miután a január 15-ei sajtótájékoztató keretében ismét Michael Andrettinek szegezték a kérdést, hogy most akkor mi is van a korábban oly’ sokat pedzegetett negyedik Andretti Autosport autóval, az 50 éves szakember a szokásos, diplomatikus, oldalát elővéve annyit mondott, hogy keményen dolgoznak az ügyön, számos szerződésen már csak a végső símítások vannak hátra, majd hozzátette, nagyon-nagyon-nagyon szeretné, ha a már meglévő három versenyző – a feltörekvő James Hinchcliffe, a regnáló bajnok Ryan Hunter-Reay, és a főnök fia, Marco Andretti – mellé még egy delikvens érkezne, s így ismét négyesfogatként vághatna neki a gárda a szezonnak, akárcsak a régi szép időkben.

Ez eddig oké, na de ideális esetben ki a búbánatot ültetnének bele a plusz egy autóba? Erre válaszként a legtöbben valószínűleg Sebastian Saavedra nevét mondanák, ami teljes mértékben logikusnak is tűnne, hiszen a kimondottan….hogy is mondjam…. egyéni frizurájáról is elhíresült kolumbiai versenyző már a 2009-es Indy Lights bemutatkozását is az Andretti famíliának köszönhette. Ezt követően Bryan Herta csapatánál folytatta 2010-ben, mikor a nevelőszéria mellett lehetőséget kapott, hogy a homestead-i szezonzárón a nagyok között is megmutathassa, mit tud. 2011-ben már teljes szezonos pilótaként róhatta a köröket a Conquest Racing színeiben, inkább kevesebb, mint több sikerrel, az ezévi Indianapolis 500-ra pedig még kvalifikálni sem tudta magát. Itt jöttek a képbe ismét az Andrettik, akik megfogták a fiatal versenyző grabancát és visszazavarták az Indy Lights-ba tanulni még egy évet, ami valljuk be, rá is fért. A kiskölyök láthatóan fel is szívta magát, hiszen a szezont egy harmadik és egy első hellyel nyitotta. Emellett azért az IndyCarban is biztosítottak neki lehetőséget: 2012-ben már kvalifikálta magát az Indy 500-ra, ami annak fényében, hogy a motorokkal való cécó miatt összesen harminchárom jelentkező volt a harminchárom helyre, már veszít valamit a jelentőségéből, valamint az AFS Racing/Andretti Autosport koprodukció jóvoltából Sonomán és a szezonzáró fontanai futamon is nyomhatta a gázt, egy tizenötödik és egy huszonegyedik helyet szerezve.

Azonban korántsem biztos, hogy Saavedra lenne a tuti befutó, ha megvalósulna Michael Andretti álmainak negyedik autója. Van itt ugyanis egy másik versenyző, aki legalább annyira élvezi a nagynevű csapat figyelmét, mint a kolumbiai Vidal Sassoon. Ő nem más, mint a nyelvtörőnek is beillő névvel megáldott Ana Beatriz Caselato Gomes de Figueiredo, aki 2008-ban debütált az Indy Lights sorozatban és rögtön az első évében versenyt is tudott nyerni Nashville-ben. Az IndyCar-ban 2010-ben mutatkozott be a komoly problémákkal küszködő Dreyer & Reynbold Racing kötelékében, majd 2011-ben teljes szezonos szerződést kapott, azonban rögtön az első futamon legelején, St. Petersburgben egy ütközés következtében eltört a csuklója, operációra is szorult ami miatt a soron következő alabamai fordulót ki is kellett hagynia, de becsületére legyen mondva, hogy a szezonnyitót ennek ellenére is hősiesen befejezte, és a tizennegyedik helyre hozta be az autóját. A sérülés az egész további évére hatással volt, ráadásul a csapat sem állt a helyzet magaslatán ekkoriban, ami csak tovább nehezítette az amúgy sem könnyű helyzetét.

A puszta eredménylistáját elnézve ő sem alkotott sokkal többet eddigi pályafutása során, mint Saavedra, azonban a körülmények is mások voltak számára. Nem egy, jó szemű szakértő ugyanis egyetért abban, hogy a rajongók és sporttársak által nemes egyszerűséggel csak ‘Bia’ névre keresztelt brazil hölgyben sokkal több lakozik, mint amit eddig alkalma nyílt megmutatni a világnak. Jó példa erre a 2010-es Desafio des Estrelas, ami valószínűleg így, ebben a formában nagyon keveseknek jelent valamit, de ha úgy mondom, hogy Felipe Massa éves gokartversenye, ahová elrángatja a világ legjobbjai között számon tartott versenyzőket is, gyaníthatóan tisztul a kép. Most persze joggal mondhatja bárki, hogy nehogy már egy semmire se jó gokart szórakozással akarjam már alátámasztani, hogy Bia igenis tud vezetni és nem mindennapi kvalitásai vannak… Én pedig azt mondom, de! Ez a rendezvény valóban egy tét nélküli, csupa mókáról és kacagásról szóló valami, de azt mindenki elismeri, hogy az azon résztvevők beleadnak apait-anyait, hiszen a., versenyzőkből vannak, és mint olyanok csak a győzelem lebeg előttük, b., tudják, hogy a végeredményt megírja a világsajtó. Nos, ilyen feltételek mellett sikerült Biának olyan neveket maga mögé utasítania, mint például Rubens Barrichello, a házigazda Felipe Massa vagy éppen Jaime Alguersuari, hogy csak a Forma-1-es különítményt említsem. És ez a teljesítmény, ha másra nem is, de arra mindenképpen jó, hogy meglássuk: Figueiredo kisasszonynak – még akkor is, ha csak egy idézőjelbe vett gokarversenyről van szó – vezetői képességeit tekintve van helye a legjobbak között.

Nem hiába adott neki tesztlehetőséget tavaly márciusban az Andretti Autosport, mely már az Indy Lights-os időszaka alatt árgus szemmel figyelte az idén huszonnyolcadik életévébe lépő sao pauloi pilótát. 2012. márciusában James Hihchcliffe Chevrolet motorral felszerelt versenygépét tesztelhette Sebringen, melyen nyújtott produkciójával olyannyira sikerült meggyőznie a csapatot, hogy még ugyanebben az évben két versenyen, Brazíliában és Indianapolisban is éles bevetésre indulhatott a későbbi bajnok alakulat színeiben. A szülőhazájában rendezett futamon végig meggyőzően, a legjobb tízben, sőt a sokszor a legjobb öt környékén autózott, mígnem egy tömegbaleset következtében búcsúzni kényszerült a jó eredménytől.

Ezzel pedig gyaníthatóan nem ért még véget IndyCar pályafutása. A jelek szerint már szinte semmi esélye teljes szezonos az idei szezonra, az egyetlen mentőöv számára csak az AA negyedik autója lenne, s ha egy kicsit visszatekintünk Michael Andretti egy tavalyi mondatára, melyben egy Biát firtató kérdésre az alábbi választ adta:

    

Kérdés: Van esély arra, hogy Ana Beatriz jövőre is elindul néhány versenyen, ahogyan idén is?

Michael Andretti: Remélhetőleg több, mint néhány versenyen.”

     

Nos, ennek fényében kijelenthető, hogy a brazil lány, adott esetben, nagyon komoly eséllyel indul a jelenleg még – legalábbis publikusan – teoretikus síkon létező negyedik versenyzői állásért.

Biztosat kijelenteni még nem lehet, ahogyan azt sem, hogy egyáltalán mennyi esély van a plusz egy Andretti Autosport autóra, de érdekes belegondolni, hogy vajon kivel járna jobban a csapat. Saavedrával, vagy Biával? Hamarosan kiderül, ha másként nem is, de beugró versenyzőként biztosan találkozhatunk velük idén is.