A Firestone lehet az IndyCar főszponzora?
Úgy tűnik van valóságalapja annak a júliusi pletykának, miszerint az IndyCar új főszponzori posztjára a Firestone az egyik legnagyobb esélyes.
Mint ismeretes, a széria 2009. végén ötévre szóló megállapodást kötött az amerikai ruhagyártó céggel, az IZOD-dal, mely szerződés értelmében vállalták, hogy egy szezonban minimum tizenhat versenyt fog rendezni a sorozat. A 2012-es sörbe fulladt kínai futam miatt azonban az elmúlt szezon mindössze tizenöt fordulósra redukálódott, így joggal erősödtek fel a hangok, miszerint közel a kontraktus felbontása, s ezzel együtt el is kezdődtek a találgatások, hogy vajon melyik cég fogja bevállalni a nem éppen milliós profittal kecsegetető feladatot.
Nos, ha hinni lehet az IBJ.com-nak (márpedig ők többször megszellőztettek már olyan információkat, melyek első blikkre hihetetlennek tűntek, később viszont beigazolódtak: gondoljunk csak Randy Bernard távozására), elképzelhető, hogy az idei szezonban, sőt lehet, hogy még azután is a Firestone neve fog tetszelegni az IndyCar logójában.
A nashville-i székhelyű cég az eredeti tervek szerint 2011. végével – pont a nagy változásokat megelőzően, lásd. új autó, új motorszállítók érkezése – kiszállt volna a szériából, azonban végül sikerült megállapodni, melynek értelmében beleegyeztek, hogy 2013. végéig mégis maradnak, mint egyedüli gumiszállító. Az IndyCar élén eközben vezetőváltás következett be. Randy Bernard vezérigazgatót menesztették, amely hatalmas vihart kavart mind’ a széria alkalmazásában lévők (csapattagokkal, versenyzőkkel együtt), mind’ a szurkolók körében, utóbbiak közül ráadásul jó néhányan azzal fenyegetőztek, hogy innentől fogva számukra az amerikai open-wheel versenyzés halott.
A történet hátteréhez mindenképpen meg kell említeni, hogy az IBJ.com szerint a Firestone-nak komoly szerepe volt Randy Bernard távozásában is. A cég – amely az IRL 1996-os létrejötte óta folyamatosan jelen van a sportban – ugyanis nehezményezte, hogy a volt vezérigazgató más gyártókkal is elkezdett tárgyalni a jövőt illetően, ezért egyenesen az IMS akkori első emberéhez, Jeff Belskus-hoz – aki jelenleg az IndyCar ideiglenes vezetői posztját tölti be – szaladtak panaszkodni.
2012. november 20-án a Hulman & Co. bejelentette, hogy új ember érkezik az Indianapolis Motor Speedway élére, nevezetesen a volt ATP vezér és Super Bowl guru, Mark Miles személyében. Az 59 éves üzletember első interjújában, melyet a már említett IBJ.com-nak adott, elmondta, hogy nagy változásokat tervez a szériát illetően. Az első pozitív előjelű bejelentésre nem is kellett sokáig várni, hiszen decemberben kiderült, hogy a Firestone meghosszíbbította a szerződését, így egészen 2018-ig maradnak az IndyCar-ban.
Most azonban nagyon úgy fest a dolog, hogy ez csak a kezdete volt egy sokkal nagyobb horderejű megállapodásnak.
Az IBJ.com cikkében megemlítik, hogy a szériának nem a Firestone lehetett volna az egyetlen lehetősége gumiszállítót illetően, hiszen az USA vezető versenyabroncsokat forgalmazó – nem mellesleg indianapolisi – cége, a Hoosier Racing Tire Corporation is komolyan érdeklődött az IndyCar iránt, ráadásul partnerükkel, a Continental Tire-rel együtt, hajlandóak lettek volna ugyanannyi pénzt beleölni a projektbe, mint a Firestone.
Az IndyCar-nak nem lett volna ennyire fontos tető alá hozni az új, 2018-ig szóló szerződést, hacsak valami miatt nem sürgette őket az idő. Megannyi kérdőjel van, akárcsak egy Doctor Who epizódban, amint választ kapunk egy kérdésre, jön helyette tíz újabb talány. Nem lehet tudni ki lesz az IndyCar új vezérigazgatója, mi lesz az Indy Lights-al, őket ugyanis nem érinti a „nagyokkal” kötött gumiszállítói szerződést – amely kapcsán szintén nem kizárt, hogy további politikai játszmáknak leszünk szemtanúi, különösen, ha Miles más gumiszállítókkal kezd ügyletekbe, amit a Firestone valószínűsíthetően nem fog jó szemmel nézni, pláne ha ezzel mondjuk az ő sakkban tartásukra menne ki a játék -, idén pluszban még nyugdíjba vonul a Firestone versenyzésért felelős igazgatója, Al Speyer is, és mindannyian tudjuk mivel jár, ha a legfelsőbb vezetésben változás következik be.
Mark Miles pedig már most macska-egér játékot játszik, aminek végeredménye minden esetben kétesélyes.
Azt hiszem, idén sem fogunk unatkozni, hiszen újabb és újabb szappanoperák kezdődnek, csak győzzük kapkodni a fejünket!
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough